Wednesday, March 11, 2009

Pulang ke Taiping

Alhamdulillah hujung minggu lepas aku berjaya pulang ke kampung halaman-taiping setelah sekian tak berpeluang untuk pulang. Bertemu terutamanya mak abah, adik2, keluarga yang dirindui dan umumnya rakan-rakan seratas dan masyarakat di taiping, semanggol,bukit gantang, kuala kangsar dan ipoh membangkitkan kembali semangat untuk menyemarakkan perjuangan. Kerana jalan yang ingin aku pilih ini bukanlah jalan-jalan biasa. Aku tak mahu akan jalan-jalan biasa. Melihat orang-orang yang kita sayang akan mampu menguatkan semangat kita untuk kekal berjuang di jalan Allah.

Pulang ke taiping pada hujung minggu lepas tersangat-sangatlah penting kerna aku dapat merasakan aku akan menghadapi dugaan-dugaan yang besar seminggu dua lagi. Simptom-simptom dugaan itu sudah kelihatan sejak minggu lepas lagi. Mungkin dugaan- dugaan serta kepahitan ini adalah sebagai tazkirah kehidupan diatas dosa-dosa kelalaian dan kelekaan ataupun dugaan-dugaan ini adalah sebagai persediaan membentuk jiwa lebih yang kental, hati yang cekal untuk menghadapi masa depan yang amat mencabar.

Bukan aku tak pernah jatuh, malah kehidupan di seratas dan taiping telah banyak mengajar erti-erti kehidupan. Pengalaman belajar di Seratas- SEKOLAH MENGENGAH SAINS RAJA TUN AZLAN SHAH-yang terletak di kaki bukit larut, ditemani bintang Zurule pada kedudukan 1719o – 1917o, cikgu-cikgu yang dikasihi,rakan-rakan yang amatlah membantu. Jika aku tidak berada di sana, tak mungkin aku akan berada di sini. Suasana di sini amatlah berbeza dengan suasana di sana kerna di sini memerlukan metod-metod dan strategi-strategi baru. Ya, betul..kita perlu berubah seiring dengan perubahan zaman tapi tanpa mengenepikan nilai-nilai Islam.

Masa untuk berehat telah sampai sebagai persediaan menghadapi bukan jalan-jalan biasa. Bila dah terlalu lama kita berlari, kita akan penat dan kita perlu berehat sekejap sebagai persedian untuk berlari lebih jauh dan lebih laju. Sebagaimana, tidur sekejap disiang hari yang mampu membangkitkan diri bertahajud di waktu malam. Alhamdulillah perancangan Allah itu adalah yang terbaik.

3 comments:

rijalnaif said...

semoga apa yang diimpikan bakal berbunga seterusnya membuahkan hasil.. tiang untuk teratak, tongkat untuk si buta, teman untuk manusia, sebagai sokongan, menjalani onak kehidupan.

aizuddin mohd noor said...

tima ksh wadi

ungu said...

lama tak dengar citer ko...